בניית תוכנית עסקית נכונה

בניית תוכנית עסקית היא משימה מורכבת ולא קלה שדורשת עזרה של איש מקצוע ומנוסה בתחום.

על מנת לבנות תוכנית עסקית נכונה ומקצועית אשר תשרת את העסק לאורך שנים רבות ותגרום לו להימנע ממצבים של חוסר רווח, יש צורך לבנות תוכנית עסקית בהתאם לצרכי העסק.

כך שאם נרצה להציג אותה בפנים משקיעים, יזמים או אפילו שותפים לעסק יהיה תהיה לנו תוכנית מסודרת של העסק ונדע איזה מהלכים עלינו לבצע על מנת לשמור על רווחיותה לאורך שנים רבות. את התוכנית יש לבנות ביחד עם איש מקצוע בתחום או יועץ עסקי שיש לו את הניסיון והידע ויתאים לכם תוכנית מתאימה בהתאם לצרכי העסק ומצבו הנוכחי.

 

מה חשוב לשים לב בעת בניית תוכנית עסקית?

בעת בניית תוכנית עסקית חשוב לציין כמה דברים חשובים שיעזרו לנו להסביר על העסק בפני משקיעים, יזמים או אפילו שותפים חדשים. לתוכנית עסקית לדוגמא
 על מנת לפנות לגורמים אלו אנו צריכים תוכנית מפורטת לפרטי פרטים שתכלול את מטרות ויעדי העסק לחמש שנים הקרובות.

לכן תוכנית עסקית חייבת להכיל את הדברים הבאים:

הצגת המוצר או השירות של העסק- הצגת המוצר או השירות שהעסק מציע כולל תועלות ויתרונות המוצר או השירות לעומת המתחרים שלכם בשוק.

על הצגת המוצר להיות קלילה, מובנת ושיווקית ולכלול מעבר לתיאור המוצר גם את עלות הייצור והפיתוח של המוצר או השירות שאתם רוצים לשווק, עלויות המיתוג והשיווק שלהם, עלויות האריזה והאחסון של המוצרים, עלויות ההובלה, עלויות ההפצה ועוד.

כך שהצגת המוצר חייבת להיות בצורה המדויקת והמושלמת ביותר בפני היזמים או המשקיעים, ללא הצגה מפורטת לא היזמים והמשקעים לא ירצו להשקיע המוצר או השירות.

בנוסף לכך, אם המוצר או השירות שלכם הוא פטנט רשום ומוכר על שמכם חשוב לציין זאת בעת הצגת המוצר או השירות בפנים היזמים או המשקיעים וכן את מחירו.

הצגת העסק שלכם- בעת הצגת העסק שלכם בפני משקיעים ויזמים אליכם לפרט אודותיו בצורה הטובה והמדויקת ביותר.

חשוב שתתארו מה העסק שלכם מוכר, כיצד הוא פועל, מה סוג העסק שלכם: פטור, מורשה או אולי בע"מ.

כמה עובדים יש בעסק ומהו תפקידו של כל עובד ועובד בעסק. שמדובר על תוכנית שיווקית יש אף לכלול את הקהל היעד שלכם שאתם רוצים לפנות אליו ואילו פתרונות יש לכם ושעונים על הצרכים לעומת המתחרים שלכם. כמו כן, חשוב להדגיש את יתרונו העסק שייחודיים רק לכם ולא ימצאו אצל המתחרים שלכם.

לעיתים דברים קטנים כמו מיקום מרכזי, מומחים בתחום, או זמינות בכל שעות היממה הם יתרון משמעותי לעומת המתחרים שלכם והאם אלו שעשויים לגרום ללקוח הפוטנציאלי לפנות אליכם ולא למתחרים שלכם.

 

ניתוח לפרטי פרטים של השוק והתחרות בו- לניתוח פרטי הפרטים של השוק והתחרות בו חשיבות רבה בעת בניית תוכנית עסקית.

ניתוח שוק נכון הוא ניתוח שבו מתבצעים מחקרי שוק ובירור נתונים בקרב המתחרים.

יתרונות וחסרונות המתחרים הם אחד הדברים החשוב שכל עסק חייב לאמץ לעצמו. באמצעות יתרונות וחסרונות אלו ניתן לגעת במקומות הכואבים של כל עסק מתחרה ואף להביס את העסק עצמו. לכן חשוב לרגל אחרי העסק ולראות איך הוא פועל וללמוד מכך.

הודות לניתוח השוק והתחרות תוכלו לבנות לכם אסטרטגיה נכון ומוצלחת שתעזור לכם להביס את המתחרה, לקבל החלטות נכונות ומקצועיות לגבי העסק וכמובן להעלות את רווחי העסק. לכן אל תוותרו על שלב זה בתוכנית העסקית שלכם.

הודות לשלב זה תוכלו להתפתח ולצמוח עסקים הן מבחינת פתיחת סניפים במקומות שונים בארץ וכן בהקמת חנויות במרכזי קניות ועוד.

 

פעולות שיווק ומכירה בעסק- על מנת שעסק ימשיך להתקיים ולהרוויח הוא חייב לאורך חייו העסקיים לבצע פעולות שיווק ומכירה בעסק על מנת למשוך לקוחות ולשמר אותם, וכן על מנת להגיע ללקוחות חדשים.

לכן חשוב להגדיר בצורה נכונה את הפעולות השונות שיש לבצע בעסק בין אם מדובר על פעולות שיווקיות או פעולות מכירתיות.

כל אחד מסוגי הפעילויות מצריך השקעה של כסף וזמן אשר מחזיר את עצמו בטווח הרחוק.

פעולות המכירה והשיווק חייבות לכלול את ההכנסות של העסק מלקוחות, יעדים שיווקיים, יעדי מכירות וכן עלויות שונות אשר מושקעות בפעולות השיווק כגון: פרסום, מיתוג ועוד.

הקצאת המשאבים והכסף לפעולות אלו חייבות להיות בנפרד מפעולות אחרות. לכן חשוב להקציב לכך תקציב מספיק גדול.

 

מקורות מימון לעסק- מקורות מימון לעסק חייבים לכלול את כמות ההלוואות שלקחתם לעסק, הצרכים שהמקורות שימשו לעסק ועוד.

כמו כן, חשוב לפרט אם הכסף שמושקע בעסק הוא לצרכי משכורות עובדים או לפיתוח עסקי של העסק. מהם הרווחים שצפויים לעסק ב-5 שנים הקרובות, והאם העסק הוא ביתרת חוב או במינוס.

ללא מקורות מימון זמינים וגבוהים לא ניתן יהיה להשקיע בעסק בצורה הטובה ביותר, מצב זה עלול לגרום לקשיים שונים בעסק שעלולים להסתיים בפשיטת רגל.

 

סיכום מנהלים- סיכום מנהלים מסכם את כל הסעיפים שהבאנו להלן.

סיכום מנהלים נועד להצגת התוכנית העסקית בפני מנהלים, יזמים, משקיעים, שותפים ועוד.

באמצעות סיכום מנהלים שכולל את כמות העסק, מטרות העסק, הוצאות העסק השיווקיות והמכירתיות, קהל היעד ומוצרי או שירותי העסק, לא ניתן להשיג מקורות מימון לעסק במידה ואין לכם. הודות לתוכנית העסקית והצגתה בפני יזמים, משקיעים ומנהלים ניתן להשיג את מקוות המימון שנחוצים לכם לעסק על מנת להתחיל לעבוד ולהרוויח ממנו.

כל אחד מהסעיפים הללו בתוכנית העסקית חשוב עד מאוד בעת בניית תוכנית עסקית והוא חלק בלתי נפרד מהתוכנית עצמה. לכן חשוב שכל אחד מהסעיפים הנ"ל יופיעו בתוכנית העסקית שאתם בונים ביחד עם איש המקצוע שלכם או היועץ העסקי הפיננסי.

נשמח לתאם פגישת ייעוץ חינם עבור בניית תוכנית עסקית מקצועית ומדוייקת לעסק שלך, לתיאום פגישה:

מטרת תוכנית עסקית

מטרתה של התוכנית העסקית היא לעזור לעסק לתכנן את צעדיו בפרטי פרטים ל-5 השנים הבאות, וזאת על מנת שיוכל להרוויח מהעסק וכן להיות יציב בתחום לאורך שנים רבות. באמצעות פירוט היעדים, המטרות, ההוצאות השיווקיות והמכירויות ועוד ניתן למנוע מצבעים שבהם העסק מקבל החלטות שגויות ועלול להיכנס למינוס מתמשך ולא להרוויח בגלל חוסר הידע שיש לעסק מתחיל.

באמצעות תוכנית מפורטת ומקצועית לפרטי פרטים אשר מתבצעת באמצעות איש מקצוע בתחום או יועץ פיננסי ניתן לגרום לעסק להיות יציב ולקבל את ההחלטות הנכונות ביותר עבורו.

כמו כן, התוכנית העסקית היא לא רק לעסקים מתחילים אלא גם לוותיקים בתחום שנכנסו למצבים שונים שבהם הם נמצאים בחובות שונים לספקים ואינם יכולים להרוויח.

באמצעות התוכנית הם יכולים להציגה ליזמים או משקיעים שונים שישקיעו בעסק שלכם וכך להמשיך להתקיים מבלי לפשוט את הרגל.

 

מתי מקובל להציג את התוכנית העסקית?

מאחר שישנם 2 סוגי תוכניות עסקיות. תוכנית אחת היא תוכנית שיווקית לעסק בתחילת צעדיו העסקיים והתוכנית השנייה היא למקורות מימון לעסק בפני יזמים או משקיעים.

מקובל להציג את התוכנית העסקית בהתאם למצבו של העסק. אם מדובר על עסק בתחילת חייו התוכנית שלו תהיה שיווקית ובהתאם לכך הוא יפעל במהלך השנים הקרובות.

אך אם מדובר על עסק בינוני או גדול שנמצא מספר שנים בשוק ונקלע לחובות, יש להציג את התוכנית העסקית בפני יזמים או משקיעים על מנת לגייס כסף להמשך פעילותו העסקית.

לכן חשוב לדעת על איזה סוג תוכנית עסקית מדובר ומה מצבו העסקי של העסק ובהתאם לכך להתאים את התוכנית העסקית ולפעול.

 

מדוע יש לבנות את התוכנית העסקית אצל איש מקצוע ולא לבד?

את בניית התוכנית העסקית רצוי לבצע אצל איש מקצוע מנוסה או יועץ פיננסי מכמה סיבות: ראשית, איש המקצוע הוא בעל ניסיון וידע בתחום עצמו, ובהתאם למצבים שראה בעבר הוא יכול לעזור עד מאוד לעסק מניסיונו האישי והמקצועי.

שנית, איש המקצוע יודע להעריך מבחינת מקצועית ולקבל את ההחלטות הנכונות.

שלישית, איש המקצוע יכול להביא את העסק שלכם לרווחיות.

באמצעות ניהול חכם ויעיל וקבלת ההחלטות הנכונות לעסק שלכם בהתאם לצרכי העסק תוכלו לשמור על יציבות העסק ועל רווחיותו לאורך שנים רבות. אם תבצעו את התוכנית העסקית ללא איש מקצוע תפספסו הרבה דברים חשובים בעת תכנון התוכנית והתוכנית שלכם לא תהיה מספיק ברורה או מקצועית לעבודה.

אסטרטגיה תוכנית תהליך באנגלית

לפגישת ייעוץ חינם עם יועץ עסקי מומחה השאירו פרטים: